Peribadi
  • Peribadi
    • Islamik
    • Perniagaan
  • Peribadi
    • Islamik
    • Perniagaan
  • Deposit
    • Akaun Semasa
    • BSN GIRO Premium
    • BSN GIRO Premium Akaun Syarikat
    • Akaun Simpanan
    • BSN GIRO
    • BSN Basic Savings
    • BSN GIRO Akaun Syarikat
    • BSN GIRO eSaver
    • Term Deposit
    • BSN Term Deposit
    • BSN Term Deposit Senior Citizen
    • Skim Simpanan
    • Program Sekolah Tanpa Tunai BSN
    • BSN MyFirst
    • BSN Skim Galakan Simpanan Pelajar
    • BSN Smart Junior
    • Perkhidmatan
    • Waqaf Tunai dengan Akaun Deposit BSN
    • Promosi / Kempen Deposit
  • Deposit
    • Akaun Semasa
    • BSN GIRO Premium
    • BSN GIRO Premium Akaun Syarikat
    • Akaun Simpanan
    • BSN GIRO
    • BSN Basic Savings
    • BSN GIRO Akaun Syarikat
    • BSN GIRO eSaver
    • Term Deposit
    • BSN Term Deposit
    • BSN Term Deposit Senior Citizen
    • Skim Simpanan
    • Program Sekolah Tanpa Tunai BSN
    • BSN MyFirst
    • BSN Skim Galakan Simpanan Pelajar
    • BSN Smart Junior
    • Perkhidmatan
    • Waqaf Tunai dengan Akaun Deposit BSN
    • Promosi / Kempen Deposit
  • Kad
    • Kad
    • Kad Kredit BSN Visa Cash Back
    • Kad Kredit BSN-Teachers Emas
    • Kad Kredit BSN G-Card Visa
    • Kad Kredit BSN-AIAFAM Visa Platinum
    • Kad Kredit BSN Platinum
    • Kad Kredit BSN Emas
    • Kad Kredit BSN Klasik
    • Kad Debit BSN VISA
    • Ciri-Ciri Kad Kredit
    • Program Pindahan Baki BSN
    • Pelan BSN EasyCash
    • Pelan 0% EasyPay BSN
    • Pelan Instalment-Pay BSN
    • Credit Shield and Bereavement
    • Peningkatan Had Kemudahan
    • Program Happy Rewards BSN
    • Autobilling BSN
    • Program Penukaran Baki Automatik
    • PIN & PAY
    • VISA Click To Pay
    • Promosi / Kempen Kad
    • Pengumuman / Berita Kad
  • Kad
    • Kad
    • Kad Kredit BSN Visa Cash Back
    • Kad Kredit BSN-Teachers Emas
    • Kad Kredit BSN G-Card Visa
    • Kad Kredit BSN-AIAFAM Visa Platinum
    • Kad Kredit BSN Platinum
    • Kad Kredit BSN Emas
    • Kad Kredit BSN Klasik
    • Kad Debit BSN VISA
    • Ciri-Ciri Kad Kredit
    • Program Pindahan Baki BSN
    • Pelan BSN EasyCash
    • Pelan 0% EasyPay BSN
    • Pelan Instalment-Pay BSN
    • Credit Shield and Bereavement
    • Peningkatan Had Kemudahan
    • Program Happy Rewards BSN
    • Autobilling BSN
    • Program Penukaran Baki Automatik
    • PIN & PAY
    • VISA Click To Pay
    • Promosi / Kempen Kad
    • Pengumuman / Berita Kad
  • Pinjaman
    • Pinjaman Peribadi
    • BSN MyRinggit (Sektor Awam)
    • BSN MyRinggit (Eksekutif-1)
    • Pinjaman Hartanah
    • BSN MyFirstHome
    • BSN MyHomePlus
    • BSN Hartanah Komersial
    • BSN MyHome (Hartanah Kediaman)
    • Pinjaman Kenderaan
    • BSN MyAuto
    • BSN MyAuto (UsedCar)
    • BSN MyAuto (Kumpulan Pengurusan Tertinggi)
    • Pinjaman ASB
    • BSN ASB Term Financing
    • Pembiayaan Bercagar
    • BSN MyRinggit Sandaran BSN Term Deposit
    • Perkhidmatan
    • Penjadualan Semula
  • Pinjaman
    • Pinjaman Peribadi
    • BSN MyRinggit (Sektor Awam)
    • BSN MyRinggit (Eksekutif-1)
    • Pinjaman Hartanah
    • BSN MyFirstHome
    • BSN MyHomePlus
    • BSN Hartanah Komersial
    • BSN MyHome (Hartanah Kediaman)
    • Pinjaman Kenderaan
    • BSN MyAuto
    • BSN MyAuto (UsedCar)
    • BSN MyAuto (Kumpulan Pengurusan Tertinggi)
    • Pinjaman ASB
    • BSN ASB Term Financing
    • Pembiayaan Bercagar
    • BSN MyRinggit Sandaran BSN Term Deposit
    • Perkhidmatan
    • Penjadualan Semula
  • Harta
    • Perlindungan Harta
    • BSN Qaseh Setia
    • BSN Takaful Sakinah Plus
    • QasehLink Pintar Plus
    • BSN Qaseh Bakti Plus
    • BSN Takaful Makmur
    • BSN Fitrah
    • Pengumpulan Harta
    • BSN MyGold Account-i
    • Permodalan BSN
    • AmFunds Management
    • Amanah Saham Nasional Berhad
    • PMB Investment
    • Insurans
    • Takaful Am
    • Telepemasaran
    • Telepemasaran
    • Pengagihan Harta
    • Penulisan Wasiat
  • Harta
    • Perlindungan Harta
    • BSN Qaseh Setia
    • BSN Takaful Sakinah Plus
    • QasehLink Pintar Plus
    • BSN Qaseh Bakti Plus
    • BSN Takaful Makmur
    • BSN Fitrah
    • Pengumpulan Harta
    • BSN MyGold Account-i
    • Permodalan BSN
    • AmFunds Management
    • Amanah Saham Nasional Berhad
    • PMB Investment
    • Insurans
    • Takaful Am
    • Telepemasaran
    • Telepemasaran
    • Pengagihan Harta
    • Penulisan Wasiat
  • Khidmat Pelanggan
  • Khidmat Pelanggan
  • 1300 88 1900
  • ENG BM
  • Log Masuk myBSN
  • Log Masuk BSNeBiz
  • 1300 88 1900
  • BM
    ENG
  • Log Masuk
    myBSN BSNeBiz
  1. Khidmat Pelanggan
  2. Soalan Lazim
  • Soalan Lazim

    Umum

    Apakah myBSN?

    MyBSN merupakan portal internet yang mengandungi semua perkara tentang BSN – maklumat korporat kami serta produk dan perkhidmatan yang ditawarkan – dan anda juga boleh menjimatkan masa dengan pelbagai pautan perkhidmatan perbankan melalui internet.

    Apakah aktiviti perbankan internet yang saya boleh lakukan melalui myBSN?

    Hampir segalanya daripada Pertanyaan Baki hingga Pemindahan Dana, Pembayaran Bil, Pembayaran Kad Kredit, Pembelian SSP, Pembelian Pin dan banyak lagi.

    Cara Mendaftar

    Perlukah saya membuka akaun baharu untuk Perbankan Internet?

    Tidak perlu. Anda boleh gunakan akaun dan nombor kad ATM yang sedia ada.

    Bolehkah saya buka akaun secara online?

    Setakat ini kami belum lagi menawarkan perkhidmatan ini.  Kami sedang mengusahakannya untuk kemudahan semua.

    Bilakah saya boleh mula menggunakan perkhidmatan ini?

    Anda boleh mula sebaik sahaja anda berjaya mendaftar di MyBSN secara online.

    Saya tidak memiliki akaun dengan myBSN. Masih bolehkah saya menggunakan perkhidmatan ini?

    Sila layari laman web kami untuk mengetahui tentang bank, produk dan perkhidmatan kami. Walau bagaimanapun, untuk berurusan secara dalam talian dengan MyBSN, anda perlu memiliki Akaun Simpanan dengan kad ATM dan PIN ATM dan mendaftar dengan MyBSN

    Bolehkah saya daftar nombor telefon bimbit luar negara?

    Pada masa ini kami tidak buka pendaftaran TAC menggunakan nombor telefon bimbit luar negara.

    Perlukah saya daftar semula dengan myBSN selepas kad ATM saya diganti baharu (disebabkan kecurian, kehilangan, dll)?

    Selepas anda mendaftar dengan kami, profil anda dalam MyBSN akan sentiasa sah. Anda tidak perlu lagi mendaftar semula. 

    Bolehkah saya gunakan Nama Pengguna sebagai Kata Laluan?

    Sebagai langkah keselamatan, anda dinasihati tidak menggunakan Nama Pengguna sebagai  Kata Laluan. Sentiasa gunakan kata laluan yang berlainan daripada nama pengguna.

    Jika saya lupa Kata Laluan, bagaimana boleh saya memohon Kata Laluan baharu?

    Anda cuma perlu klik Forgot Password dan masukkan butiran kad dan pin.

    Bolehkah saya tukar Kata Laluan saya?

    Boleh. Log masuk MyBSN dan klik Profile Management. Pilih Change Password dan mohon TAC, yang akan dihantar kepada anda melalui SMS. Masukkan nombor TAC dan tukar kata laluan anda.

    Apa langkah keselamatan perlu saya ambil untuk melindungi nombor PIN dan kata laluan saya?

    Jangan log masuk MyBSN melalui mana-mana pautan emel, adalah lebih selamat sekiranya anda menaip alamat URL, iaitu www.mybsn.com.my dan log masuk dari sana. Ketahui lebih lanjut tentang keselamatan dalam talian di halaman Panduan Keselamatan. Panduan Keselamatan.

    Jika ada masalah untuk log masuk, apa perlu saya buat?

    Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami di talian 1300 88 1900 atau +603-2613 1900 (Luar negara). Kami sedia membantu ada 24 jam sehari.

    Apa perlu saya buat jika terlupa Nama Pengguna?

    Sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan kami di talian 1300 88 1900 atau +603-2613 1900 (Luar negara). Kami sedia membantu ada 24 jam sehari.

    Adakah dikenakan bayaran menggunakan myBSN?

    Tiada sebarang bayaran. Kami mahu membantu menjadikan kehidupan lebih baik dan lebih mudah untuk semua.

    Mengapakah baki akaun myBSN memaparkan NA?

    Sekiranya baki akaun tidak dipaparkan (akaun NA), berkemungkinan Perbankan Internet myBSN sedang mengalami sedikit gangguan teknikal pada masa tersebut.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya baki akaun myBSN memaparkan ‘NA’?

    Baki akaun simpanan tuan/puan tidak akan berubah. Tuan/Puan dinasihatkan untuk membuat semakan semula di Perbankan Internet myBSN dari semasa ke semasa kerana baki simpanan tersebut akan terpapar semula di dalam sistem.

    Pemindahan Dana

    Berapakah had maksimum harian untuk Pemindahan Dana bagi pihak ketiga melalui myBSN?

    Had maksimum harian untuk Pemindahan Dana bagi pihak ketiga ialah RM10,000.

    Bolehkah saya membuat Pembayaran Terbuka atau Pemindahan Dana Terbuka?

    Boleh.

    Adakah saya perlu bayar caj perkhidmatan setiap kali membuat pemindahan dana?

    Pada masa ini, tiada apa-apa caj dikenakan bagi pemindahan antara akaun BSN.

    Bagaimana saya boleh semak Rekod Pemindahan Dana saya?

    Selepas anda log masuk, pergi ke Account Overview dan klik akaun pilihan.  Kemudian, klik ‘View MyBSN Transaction History’.  Anda akan dapat lihat pembayaran yang dibuat sejak 60 hari lepas.

    Bolehkah saya buat pemindahan dana ke bank lain?

    Ya. Boleh. Anda boleh pindahkan dana ke bank lain dengan menggunakan perkhidmatan GIRO Antara Bank (IBG) melalui MyBSN.

    Apakah transaksi yang boleh saya buat melalui perkhidmatan IBG?

    Dengan IBG, anda boleh melaksanakan pemindahan dana serta pembayaran kad kredit, pinjaman dan bayaran ansuran sewa beli kepada bank lain yang tersenarai.

    Adakah saya dikenakan caj untuk pemindahan dana IBG dalam talian?

    Ya. Boleh. Anda dikenakan caj RM0.10 bagi setiap transaksi yang berjaya

    Berapakah had maksimum harian untuk transaksi IBG melalui myBSN?

    Had maksimum harian untuk Transaksi IBG ialah RM10,000.00.

    Berapa lama masa diambil bagi dana dipindahkan kepada akaun bank lain?

    Seperti perkhidmatan IBG lain, pemindahan dana diselesaikan dalam masa 3 hari bekerja.

    Pembayaran Bil

    Apakah Pembayaran Bil?

    Pembayaran Bil ialah kemudahan pembayaran yang membolehkan anda membayar bil kepada badan-badan penerima yang tersenarai melalui myBSN.

    Di mana boleh saya lihat transaksi pembayaran?

    Selepas anda log masuk, pergi ke Account Overview dan klik akaun pilihan. Kemudian, klik ‘View MyBSN Transaction History’. Anda akan dapat lihat pembayaran yang dibuat sejak 60 hari lepas.

    Apa akan terjadi jika tidak cukup dana dalam akaun saya?

    Jika anda buat pembayaran segera, anda akan lihat mesej ‘Unsuccessful’ dan kod ditolak.

    Adakah saya perlu bayar caj perkhidmatan setiap kali saya membayar bil?

    Perkhidmatan Pembayaran Bil kami adalah percuma.

    Perkhidmatan Pembayaran Bil kami adalah percuma.

    Had maksimum harian untuk transaksi Pembayaran Bil ialah RM3,000.00.

    Kad Kredit

    Bolehkah saya buat bayaran kad kredit bank lain?

    Pada masa ini, anda hanya boleh buat bayaran untuk Kad Kredit BSN sahaja. Walau bagaimanapun, anda boleh membuat pembayaran untuk kad kredit bank lain melalui perkhidmatan IBG kami (Lihat Pemindahan Dana di atas).

    Adakah saya dikenakan caj apabila membayar kad kredit secara online?

    Tiada sebarang bayaran. Kami hanya mahu membantu dah memberikan anda kemudahan.

    Bagaimana saya boleh semak Rekod Transaksi Kad Kredit saya?

    Anda boleh menyemak Sejarah Transaksi Kad Kredit BSN anda di myBSN di Account Overview.

    Berapakah had maksimum harian Transaksi Pembayaran Kad Kredit pihak ketiga melalui myBSN?

    Had maksimum harian Transaksi Pembayaran Kad Kredit pihak ketiga ialah RM3,000.00.

    Pembelian PIN

    Bolehkah saya beli PIN untuk orang lain?

    Boleh. Cuma masukkan nombor Kad Pengenalan pelajar/calon.

    Pembelian SSP

    Bolehkah saya membeli SSP secara online jika tidak memiliki akaun dengan BSN?

    SSP BSN direka khusus untuk pelanggan BSN sahaja. Anda mesti ada [SMR(HEKB1] Kad ATM BSN yang sah dan mendaftar sebagai pengguna Perbankan Internet sebelum membeli SSP secara online.

    Bagaimana mendapatkan sijil SSP jika pembelian dibuat secara dalam talian?

    Sijil SSP tidak akan dikeluarkan apabila anda membeli SSP secara online.  Anda perlu semak dan sahkan alamat anda sebelum meneruskan pembelian SSP.  Jika alamat anda belum dikemas kini, jangan teruskan pembelian. Pergi ke cawangan bank dahulu untuk mengemas kini alamat anda.

    Berapakah had maksimum harian Transaksi Pembelian SPP melalui myBSN?

    Tiada had untuk pembelian SSP melalui myBSN. Beli sebanyak mana yang anda mahu!

    TAC

    Kenapa saya perlukan TAC?

    TAC perlu untuk transaksi tertentu sebagai keselamatan tambahan.  Ia bertindak melindungi daripada akses tidak dibenarkan ke akaun anda. Pastikan anda mendaftar nombor telefon anda sahaja untuk tujuan TAC.  Jangan daftar nombor telefon orang lain.

    Bagaimana saya boleh memohon untuk TAC?

    Butang permohonan TAC akan muncul secara automatik bagi transaksi yang memerlukan lapisan keselamatan tambahan ini dalam MyBSN.

    Berapa nombor telefon bimbit yang dibenarkan untuk mendaftar dengan TAC?

    Anda hanya dibenarkan mendaftar satu nombor telefon bimbit bagi setiap pendaftaran.

    Bolehkah saya daftar nombor telefon bimbit saya untuk TAC melalui myBSN?

    Tidak boleh. Pendaftaran baru atau pertukaran nombor telefon bimbit untuk TAC hanya boleh dilakukan melalui cawangan BSN.

    Bila menerima TAC adakah saya dikenakan caj?

    TAC adalah percuma.

    Isu-isu Capaian

    Berlaku gangguan perkhidmatan / habis masa semasa transaksi. Adakah TAC saya masih lagi sah atau saya perlu TAC baharu?

    Anda perlu mohon TAC baharu apabila sesi anda tamat.

    Saya masukkan TAC seperti yang diminta tapi saya terima mesej ‘salah’.

    Anda mungkin menerima mesej "salah" atas sebab berikut:

    1. TAC tidak sah
    2. TAC luput

    Jika ini berlaku, sila log keluar sesi dan log masuk semula sebelum memohon TAC baharu. 

    Apa perlu saya buat jika pada titik mengesahkan transaksi, sambungan Internet saya terputus atau ada gangguan bekalan elektrik?

    Jika ini berlaku, log masuk semula ke akaun anda apabila sambungan internet anda pulih dan semak status transaksi di ‘Transaction History’ sama ada akaun anda telah didebitkan atau sebaliknya. 

    Saya terima mesej ‘SSL Certificate Error’ apabila cuba log masuk ke myBSN. Apa perlu saya buat?

    Cuba kemas kini Java Runtime Environment (JRE) pada komputer anda kepada versi 6 kemas kini 20. Operasi akan pulih seperti biasa selepas itu.

    Browser yang mana boleh saya guna untuk mengakses perkhidmatan ini?

    myBSN boleh dilayari menggunakan Internet Explorer 7.0 atau lebih tinggi, Mozilla Firefox ® 3.0 atau lebih tinggi atau browser internet yang setara. Walau bagaimanapun, anda masih boleh memohon TAC untuk perbankan online anda menggunakan Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari dan browser internet lain yang setara. 

    Keselamatan

    TAC saya hilang / Saya lupa TAC saya / TAC saya telah luput.

    Segera log keluar dan log masuk sekali lagi untuk memohon TAC baharu.

    Apakah yang perlu saya lakukan jika saya mengesyaki berlaku transaksi haram dan penipuan pada akaun saya?

    Keselamatan akaun anda amat penting buat kami. Hubungi Pusat Khidmat Pelanggan (24 jam) di talian 1300 88 1900 atau +603-2613 1900 (Luar Negara), atau pergi ke cawangan bank terdekat untuk membuat laporan rasmi.

    Bagaimana membatalkan kemudahan Perbankan Internet saya?

    Anda perlu hubungi Pusat Khidmat Pelanggan (24 jam) di talian 1300 88 1900 atau +603-2613 1900 (Luar Negara) dan maklumkan hasrat anda kepada kami.

    Selepas log keluar, ada nota mengingatkan saya supaya ‘membersihkan cache'. Bagaimana caranya?

    Browser yang berbeza ada caranya sendiri untuk membersihkan cache. Klik Panduan Keselamatan dan lihat panduan kami tentang cara membersihkan cache untuk browser IE7, Mozilla Firefox dan Google Chrome.

    Tentang BSN

    Ahli Lembaga Pengarah

    Jawatankuasa Syariah

    Jawatankuasa Pengurusan

    Laporan Tahunan

    Siaran Akhbar

    BSN Care

    Sertai Kami (Kerjaya)

    Usaha Kelestarian Kami

    Polisi & Piagam

    BSN 50 Tahun

    Perbankan Peribadi

    Deposit

    Kad

    Pinjaman

    Harta

    Perbankan Islam

    Deposit-i

    Kad-i

    Pembiayaan

    Istilah

    Pembiayaan Perniagaan

    Disaster Relief Facility-i (DRF)

    PKBC-i Tawarruq

    Automation and Digitalisation Facility-i (ADF)

    Agrofood Facility-i (AF)

    Perkhidmatan Merchant BSN

    Kisah Kejayaan Kami

    Khidmat Pelanggan

    Sorotan Penting & Promosi

    Kadar Faedah

    Kadar Keuntungan

    Fi & Caj

    Perkhidmatan

    Lelongan Kenderaan

    Lelongan Hartanah

    Tender

    Ruang untuk dijual & disewa

    Pautan Pintas

    Hubungi Kami

    Lokasi Cawangan BSN

    Lokasi Ejen Bank (EB)

    Pertanyaan Dalam Talian

    Borang Permohonan

    Soalan Lazim

    Aplikasi myBSN Mobile

    Panduan Perbankan Internet myBSN

    Safe Switch

    Promosi / Kempen myBSN

    BSNeBiz

    Tip Keselamatan

    Tentang BSN

    Ahli Lembaga Pengarah

    Jawatankuasa Syariah

    Jawatankuasa Pengurusan

    Laporan Tahunan

    Siaran Akhbar

    BSN Care

    Sertai Kami (Kerjaya)

    Usaha Kelestarian Kami

    Polisi & Piagam

    BSN 50 Tahun

    Perbankan Peribadi

    Deposit

    Kad

    Pinjaman

    Harta

    Perbankan Islam

    Deposit-i

    Kad-i

    Pembiayaan

    Istilah

    Pembiayaan Perniagaan

    Disaster Relief Facility-i (DRF)

    PKBC-i Tawarruq

    Automation and Digitalisation Facility-i (ADF)

    Agrofood Facility-i (AF)

    Perkhidmatan Merchant BSN

    Kisah Kejayaan Kami

    Khidmat Pelanggan

    Sorotan Penting & Promosi

    Kadar Faedah

    Kadar Keuntungan

    Fi & Caj

    Perkhidmatan

    Lelongan Kenderaan

    Lelongan Hartanah

    Tender

    Ruang untuk dijual & disewa

    Hubungi Kami

    Lokasi Cawangan BSN

    Lokasi Ejen Bank (EB)

    Pertanyaan Dalam Talian

    Borang Permohonan

    Soalan Lazim

    Aplikasi myBSN Mobile

    Panduan Perbankan Internet myBSN

    Safe Switch

    Promosi / Kempen myBSN

    BSNeBiz

    Tip Keselamatan

    Pusat Perhubungan Pelanggan

    1300 88 1900

    Ikuti Kami

    • Piagam Perkhidmatan Pelanggan | Polisi Privasi | Kenyataan Keselamatan | Terma & Syarat | Penafian | Peta Laman | Soalan Lazim
     
    Laman web ini dilihat terbaik dengan Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari  atau perisian pelayar bersamaan.
    Hakcipta Terpelihara Bank Simpanan Nasional 2025.

    Penafian

    Anda bakal mengakses laman sesawang pihak ketiga yang tidak tertakluk di bawah polisi privasi BSN. Maka, anda dinasihatkan agar membaca polisi privasi laman sesawang tersebut. BSN tidak mengendali dan tiada kawalan bagi polisi privasi yang dinyatakan serta tidak memberi jaminan bagi maklumat sulit yang anda kongsikan sepanjang berada di laman sesawang itu.

    Oleh itu, BSN tidak akan bertanggungjawab bagi sebarang kerugian atau kerosakan yang dialami secara langsung atau tidak langsung bagi setiap maklumat atau transaksi yang dikongsikan di laman sesawang yang bakal anda akses.

    Adakah anda ingin teruskan?