Berhati-hati dengan kemungkinan mendapat permintaan palsu untuk maklumat peribadi atau pembayaran pendahuluan yang dibuat oleh pihak tidak dikenali dan mengatakan mereka mewakili BSN melalui telefon, faks, e-mel atau secara bersemuka.

Berikut adalah beberapa cara melindungi diri anda daripada Pancingan Data:

Apa yang harus anda lakukan?
  • Jangan sesekali log masuk daripada pautan e-mel. Taipkan alamat URL yang betul secara manual iaitu www.bsn.com.my atau www.mybsn.com.my.
  • Sekiranya anda telah membalas SMS, e-mel atau penipuan telefon, segera hubungi bank anda.
  • Kemas kini pelayar web yang mempunyai penapis Phishing.
  • Kami menggalakkan anda untuk berhati-hati ketika memberikan maklumat sulit (termasuk nombor kad kredit anda) melalui internet / telefon atau saluran lain.
Perkara yang harus dielakkan
  • JANGAN dedahkan maklumat akaun anda, nombor kad ATM, nombor PIN, ID log masuk, kata laluan dan TAC kepada pihak ketiga.

  • JANGAN melayan panggilan atau menjawab SMS atau e-mel daripada orang asing yang meminta maklumat anda.

  • JANGAN jawab permintaan mengemas kini nombor telefon bimbit penerimaan TAC bagi pihak ketiga.
  • JANGAN teruskan sekiranya gambar untuk perbankan dalam talian anda bukan gambar pilihan anda.

Sekiranya anda telah menerima sebarang aktiviti tersebut, sila maklumkan segera kepada kami melalui talian 1300 88 1900 atau +603 2613 1900 (Luar Negara), atau e-mel ke customercare@bsn.com.my.